Savoa mediassa
lue mitä meistä on kirjoitettu.
Terveydenhuollon digitaalisen asiointikanavan käyttöasteen nostaminen
Miten terveydenhuollossa potilaan hoitopolku aloitetaan oikein?
Savoa Partnersin Pia Luukkonen kirjoittaa Klinik Healthcare solutionsin vierasblogiin. Lue blogi tästä kokonaisuudessaan!
Pia Luukkonen peräänkuuluttaa kokonaisvaltaista ajattelun muutosta, jotta terveydenhuollon digitaalisten asiointikanavien käyttöasteet saadaan kasvuun.
– Digitaalisten asiointikanavien käyttöasteen nostamisen osalta unohdetaan, että kaiken pitäisi lähteä ihan alusta eli potilaan hoitopolun ensimmäisestä pisteestä, jossa potilaalla on vaiva ja hän tarvitsee yhteyden terveydenhuollon ammattilaisiin. Perinteisesti toimintamalli on ollut sellainen, että potilas suuntaa terveysasemalle tai soittaa sinne. Nämä kaksi yhteydenottoväylää aiheuttavat tutkitusti pullonkauloja.
Tarvitaan kokonaisvaltainen ajattelun muutos esimerkiksi potilaan hoitoon hakeutumiseen. Tähän muutokseen pitää integroida digitaalinen palvelu. Suurin haaste prosessissa on, ettei nähdä kokonaisuutta, joka vaikuttaa hoidon tarpeen arviointiin.
Pia Luukkosen mukaan haaste on globaali. Osassa maita on Suomeakin perinteisemmät toimintamallit, joissa varataan suoraan aika tietylle lääkärille.
Terveysasema toimii ilman ajanvarausta
Tiimimalli muutti työskentelytapoja Keski-Uudellamaalla. Lue lisää Lääkärilehdestä 26/2019.
Kiinnostuitko? Jätä soittopyyntö.
Voit myös soittaa meille 045 343 8214

Parempaa terveydenhuoltoa.
Savoa Partners